Tips voor Blacklight fotoshoot met Galaxy UV bodypaint

Tips voor Blacklight fotoshoot met Galaxy UV bodypaint

Blacklight UV Galaxy bodypaint stars universe
Moise – f/8, 1/100 sec, 1250 ISO

UV Verf ziet er fantastisch spectaculair uit. Daarom besloot ik om een fotoshoot te houden in het thema Blacklight. Het idee was om met verfspetters een sterrenhemel te op een model te bodypainten.

Op mijn oproep kreeg ik veel reacties, dit zorgde er voor dat ik de mooiste modellen kon kiezen uit de groep dames. Er waren zoveel modellen dat ik besloot om twee aparte fotoshoots te houden.

Tijdens de eerste fotoshoot had ik twee modellen, een bodypainter, en een studioflitser een speciaal UV voorzetstuk.

Voor de tweede fotoshoot had ik één model, deed ik zelf de bodypaint, en gebruikte ik een Blacklight continue lamp.

De blacklight producten

Omdat ik niet zo goed wist welke soort verf het beste zou werken, heb ik van te voren een flinke hoeveelheid UV verf aangeschaft. Ik deed dat bij glowspecialist.nl

Hier wat meer informatie over de verschillende producten:

Blacklight Galaxy Bodypaint behind the scenes
Alexander en Moise, achter de schermen

Paintglow UV Bodypaint: Een vloeibare verf, goed voor de galaxy sterren (spetters)

Kryolan Blacklight Palet: Deze lijkt een beetje op traditionele ‘cake’ schmink. Deze zijn niet zo goed om de spetters mee te maken. Als je grotere vlakken wilt vullen zoals planeten, is deze beter dan de vloeibare versie. Probeer het zo egaal mogelijk uit te smeren, anders wordt het later vlekkerig.

UV Eyeliner en Haarspray: Deze raad ik niet aan. Het resultaat is vlekkerig en ziet er niet zo strak uit. Als je iets met haar wilt doen kun je beter UV nep wimpers en pruiken gebruiken. Met de haarspray kun je wel leuk patronen op het lichaam airbrushen. Wij gebruikte tape om bepaalde stukken af te dekken, waarna we er met de spuitbus overheen gingen. Dit gaf een leuk effect.

Bellenblaas: De bellenblaas is redelijk zichtbaar op de foto’s. Het nadeel van de bellenblaas is dat het duidelijk vlekken achterlaat op je model en props wanneer de bellen kapot springen.

Het aanbrengen van de Blacklight verf

Blacklight body paint makeup girl galaxy
Nikki – f/9, 1/125 sec, 1250 ISO

Voor mijn shoot deed ik een oproep op facebook. De body paint professional Alexander Holwerda reageerde op mijn oproep.

De sterren (spetters): Voor het maken van de spetters gebruikte wij een kleine kwast. Om de sterren te maken, doop je de kwast in een klein beetje verf. Houd de kwast in je hand terwijl je met je duim de haren van de kwast naar achter haalt. Daarna laat je los zodat de haren naar voren schieten, en er spetters op de huid van het model komt.

Gebruik niet teveel verf, anders krijg je te grote, en lelijke spetters. Oefen eerst een aantal keer op een papiertje, om te zorgen dat je de juiste grootte en afstand kunt inschatten.

De planeten: Voor de planeten gebruikte wij het Kryolan palet. Gebruik een klein beetje water, en veel verf. Wanneer je veel water gebruikt, wordt de verf streperig. Zorg daarom ook dat je voldoende verf hebt.

Tip: Deel je fotoshoot op in drie fases. In fase één fotografeer je het model met weinig verf, daarna met iets meer, en daarna met heel veel. Uiteindelijk zul je merken dat je snel te veel verf gebruikt, en dat het vooral heel mooi is wanneer je het licht aanbrengt.

De huid schoonmaken

UV Black light body paint girl galaxy stars
Moise – f/8, 1/100 sec, 1250 ISO

Na afloop van de fotoshoot moeten de modellen natuurlijk weer schoon worden. Tenzij je een douche op locatie hebt, zul je wat voorbereidingen moeten treffen.

Ik wist van andere schmink fotoshoots dat babydoekjes ideaal werken om de verf achteraf weer weg te halen. Alleen bij de full body blacklight bodypaint bleken de babydoekjes niet genoeg.

Gelukkig had Alexander een goed alternatief. De gehele huid insmeren met een klein laagje handzeep, en daarna met droog toiletpapier of een handdoek de verf wegvegen. Dit werkte heel erg goed

Fotoshoot 1: Moise en Nikki

girl bodypaint glow in the dark galaxy stars
Nikki – f/9, 1/125 sec, 640 ISO

Voor deze shoot maakte ik gebruik van een Broncolor Siros 400s studioflitser. Van mijn leverancier mocht ik éénmalig een stuk apparatuur lenen, namelijk de Broncolor UV attachment.

Dit opzetstuk houd al het licht tegen behalve het UV spectrum. Je ziet dus echt alleen de UV verf, en de stukken huid die door de verf worden verlicht. Normaal gesproken wordt deze attachment vooral gebruikt voor wetenschappelijke toepassing zoals forensisch onderzoek, of voor het analyseren van museumstukken.

De kwaliteit van deze kap is werkelijk verbluffend. Het enige nadeel is dat het ook een groot gedeelte van het lichtvermogen van de lamp tegenhoudt. Met mijn lamp van 400 w/s moest mijn diafragma verder open, en mijn ISO hoger dan ik had gehoopt.

beautiful girl bodypaint glow in the dark uv blacklight
Moise – f/8, 1/100 sec, 1250 ISO

Eén voor één werden de modellen opgemaakt. Eerst een fase met één kleur en weinig bodypaint, en na een half uurtje fotograferen weer een nieuwe laag.

De verlichting kwam in eerste instantie wat vlak over. Na wat experimenteren met de posities van de lampen kwamen we op een toffe opstelling.

Hoe dichterbij de lamp stond, hoe spectaculairder het effect. Dit heeft te maken met ‘fall off’ en de ‘inverse square law’. Met een lamp ver weg, wordt alles gelijkmatig belicht. Met een lamp dichtbij, is alles wat dichtbij de lamp is, heel fel, maar alles wat iets verder van de lamp af is, al heel snel donker.

Ook het positioneren van de lamp schuin boven de modellen zorgde voor een mooie lichtval.

Fotoshoot 2: Robijn

blacklight bodypaint galaxy girl
Robijn – f/4, 1/100 sec, 1250 ISO

Voor deze fotoshoot had ik helaas geen beschikking over de UV attachment van mijn leverancier. In plaats daarvan gebruikte ik een lamp met continue licht. De Showtec UV LED Bar 100 cm.

Deze lamp gaf minder licht dan de studioflitser met het opzetstuk. Dus moest de ISO nog verder omhoog.

Wat ook vrij snel duidelijk werd, is dat het continue licht, naast het ULTRA violet, ook nog heel veel violet licht afgeeft. Dit zorgt ervoor dat het hele lichaam een paarse gloed krijgt.

Girl Black Light UV bodypaint blacklight
Robijn – f/2.8, 1/100 sec, 1250 ISO

Voor deze fotoshoot besloten Robijn en ik zelf te experimenteren met bodypaint. Omdat wij elkaar al wat langer kennen, en meerdere keren met elkaar hebben samengewerkt ging dit heel gemakkelijk.

Tijdens deze fotoshoot besloten wij ook alle producten die ik had aangeschaft te gebruiken. Hierdoor konden we goed uitvinden welke producten wel en welke producten niet geschikt waren voor een volgende fotoshoot.

Conclusie

Blacklight achter de schermen bodypaint
Achter de schermen

Zelf vind ik de foto’s van de eerste fotoshoot mooier. Dit vanwege het feit dat de kwaliteit van het licht beter is, en al het licht behalve het ultraviolet tegen wordt gehouden. Het nadeel is wel dat je beschikking moet hebben over prijzige stukken apparatuur. Tijdens het schrijven van dit artikel ligt de prijs van het UV attachment rond de € 1000,-

De tweede fotoshoot was niet slecht. De paarse gloed zorgt voor een andere sfeer, maar dit is iets waar je rekening mee kunt houden. De lamp voor deze shoot kost rond de € 150,- dus is aanzienlijk goedkoper. Voor de volgende keer ga ik voor een sterkere lamp, of probeer ik het met meerdere van deze lampen.

Waarschuwing: Langdurige blootstelling aan UV licht kan schadelijk zijn voor de gezondheid. Het grootste risicofactor tijdens een fotoshoot is schade aan de ogen. Zorg dat jij en je modellen niet langdurig in de UV lichtbron kijken, om oogschade te voorkomen.

Heb je vragen of heb je zelf een blacklight fotoshoot gedaan? Stuur mij een berichtje, dan deel ik je werk op mijn facebook.


Leave a Reply